Benchmarking og positionering
Som det ser ud i dag, kan ingen projekter gennemføres i en ren national kontekst fordi ingen planer, strategier eller programmer har noget dedikeret fokus på finansiering af grænseoverskridende transportinfrastruktur eller løsninger. Heller ingen myndigheder eller organisationer i nogen af landene har dette som en defineret opgave. Vi skal derfor gå over grænsen i et samarbejde mellem Norge og Danmark for at skabe en konkurrencedygtig transportkorridor.
Benchmarking
Det er en målsætning for Jyllandskorridoren, at transporten skal være mere bæredygtig. Derfor er der brug for konkret viden om transportens klimaaftryk. Grønn Jyllandskorridor projektet har udarbejdet flere analyser, der er opsummeret i følgende resultater (på norsk):
- Ferge er den klart største utslippskilden i korridoren, særlig under dårlige værforhold og ved lav fyllingsgrad. Elektrifisering eller hybridisering av fergetrafikken er derfor avgjørende.
- Jernbane fremstår som det mest bærekraftige alternativet på lang sikt, med lavere utslipp, mindre veislitasje og redusert kødannelse sammenlignet med lastebiltransport.
- Elektriske lastebiler kan redusere utslippene betydelig, men gir nye utfordringer knyttet til vekt, veislitasje og ladeinfrastruktur.
- Kødannelse i storbyer som Hamburg og Aalborg bidrar sterkt til økte utslipp. Overføring av gods fra vei til bane kan redusere køtid og dermed klimagassutslipp betraktelig.
- Sekundære miljøpåvirkninger som mikroplast fra dekk og veislitasje gjør at valg av transportmiddel får konsekvenser utover klimagassutslipp alene.
Det kan konkluderes med at et skifte mot elektrifiserte løsninger, høyere utnyttelse av kapasitet og en sterkere satsing på jernbane er nødvendig for at korridoren skal bidra til å nå lokale og nasjonale klimamål. Kommunene Kristiansand og Hjørring trekkes frem som eksempler på hvor store klimagevinster som kan oppnås dersom fergetransporten legges om til nullutslippsløsninger.
Positionering
Øget bevidsthed og viden om Jyllandskorridorens muligheder og fordele blandt bevilgede myndigheder, infrastruktur forvaltere, havne, transportaktører og transportbrugere i erhvervslivet er en nødvendig betingelse for at:
- Sikre midler til investeringer i infrastruktur for jernbane, vej, sø og alternative brændstoffer på tværs af landegrænserne.
- Harmonisere og synkronisere planlægning og investeringer mellem landene.
- Udvikle et bæredygtigt og effektivt transporttilbud i korridoren som benyttes af både erhvervslivet og passagerne.
Et fokus på at positionere korridoren vil øge viden og styrke bevidstheden om Jyllandskorridorens muligheder og fordele blandt myndigheder og erhvervsliv for at sikre midler til grænseregionale infrastrukturinvesteringer og udviklingen af effektive og miljøvenlige transporttilbud i korridoren.
Kontakt koordinator for Benchmarking og positionering
Agder fylkeskommune
Vidar Ose
+47 905 27 101
vidar.ose@agderfk.no
Region Nordjylland
(lead partner)
Tommy Madsen
Projektleder
+45 22 56 84 64
ttm@rn.dk
Agder fylkeskommune
(norsk prosjekteier)
Jostein Akselen
Faglig koordinator
+47 90 60 69 60
jostein.akselsen@agderfk.no
Jon Halvard Eide
Administrativ koordinator
jon.halvard.eide@agderfk.no
Opdateret
 
                                    
                                 
    